Výukovou metodu chápeme jako cestu (způsob) k dosažení stanovených výukových cílů. Výukové metody jsou aplikovány v rámci prezentace učiva v jednotlivých výukových blocích:

  • samostatná práce žáků s pomůckou, práce s knihou, práce s učebnicí, pracovním sešitem;
  • vrstevnické vyučování – učení vyučováním (učení druhého, od druhého – žák spolupracuje s druhým a sám se stává „učitelem“ nebo naopak potřebuje pomoc znalejšího spolužáka);
  • pozorování (předmětů, jevů, modelů, pokusů, činností);
  • ukázka práce s pomůckou (učitel nebo spolužák předvádí jednotlivci nebo skupině žáků);
  • experimentování při práci s pomůckou (žák sám objevuje, přichází na souvislosti)
  • metody praktické (nácvik pohybových, pracovních dovedností, pracovní činnosti, grafické, výtvarné činnosti…);
  • pokusy;
  • didaktické hry;
  • metody hraní rolí;
  • brainstorming;
  • „problémové učení“ (žákům je přednesena taková učební úloha, na kterou neznají odpověď, k odpovědi se  postupně dopracují na základě vlastní aktivity a případně za pomoci učitele);
  • slovní metody (vyprávění, instruktáž,…)
  • videoprojekce.